lastekaitse UWA

Esmamuljed lastekaitsest

19:14Ketlin


Kaks esimest nädalat kauaoodatud praktikal on edukalt läbitud ja allaandmismõtteid veel peas ei ole. Sain praktikakoha täpselt sinna kuhu tahtsin – Department for Child Protection and Family Support ehk lastekaitseametisse. Selleks tuli parajalt vaeva näha, sest juhtumisi on sel aastal meie kursusel rekordarv tudengeid ja neist enamus tahtsid mingil põhjusel just lastekaitsesse minna.

Kandideerimiseks tuli jällegi Austraaliale omaselt ports pabereid ära täita ja esimest korda siin olemise jooksul pidin ka Eestist karistusregistri väljavõtte esitama. Üldiselt nõuavad nad tavalisi karistusregistri tõendeid ja siis eraldi teeb veel iga ministeerium (vähemalt education and child protection teevad) oma kontrolli. Sina lihtsalt esitad oma andmed ja nemad siis vaatavad ise üle, et sul mingeid rikkumisi poleks. Muidugi on igal pool vaja esitada ka Working With Children Check, millest olen varem pikemalt ka kirjutanud, aga lühidalt öeldes väljastatakse selline kaart ainult neile, kes pole korda saatnud mingeid lastevastaseid kuritegusid (ning kes pole uurimise all olnud). Hädasti oleks midagi sellist Eestisse ka vaja.

Pole vist eriline üllatus, et esimene nädal oli väga raske. Esiteks ei ole ma harjunud kontoritööga ja jätkuvalt arvan, et selleks peab ikka isesorti inimene olema, et seda taluda. Esimestel päevadel oli väga palju lugemist, sest pidin end juhtumitega kurssi viima. Õhtuks silmad lausa valutasid. Põhimõtteliselt tegeleb iga töötaja oma juhtumiga/perekonnaga. Lastekaitsetöötajad peavad hindama laste turvalisust ja heaolu ning vastavalt sellele tegema ettepanekuid olukorda sekkumiseks. Mõni juhtum on ühe sammu kaugusel lahendamisest (laste hooldusõigused saab anda sugulas(t)ele/laps saab täisealiseks vms) ja mõni alles vajab uurimist. Kohe esimesel päeval oli õnn kohtusse minna. Nimelt peab lastekaitsetöötaja alati istungil kohal käima ja nii õnnestuski esimest korda kohtuistungil viibida. Ega seal midagi erilist ei olnudki tegelikult, kõik käis väga kiirelt ja lihtsalt.

Teisel päeval visati mind kohe tundmatus kohas vette, sest mu juhendaja arvas, et olen nüüd valmis tema kõnedele vastama ja tema juhtumid nii-öelda üle võtma. Kuna tal endal oli ühe keerulise juhtumiga väga kiire, siis arvaski, et mulle see hea praktika. Ma küll polnud temaga päris nõus, aga ei tahtnud väga vastu ka vaielda ja nii pidigi kiirelt valima, kas ujuda või uppuda. Iga kord kui telefon helises, ma vist võpatasin. Vahepeal üritasin võimalikult palju nende juhtumitega end kurssi viia ja terve päev mööduski ninapidi toimikutes. Hästi põnev, aga samas täpselt selline tunne nagu loeks kellegi eluloo kõige võikamaid seiku kui avatud raamatut. Jube ikka kui alasti need inimesed minu ees on.

Hiljem oli vaja ka mõne kliendiga kohtuda. Jalad värisesid küll, aga sain hakkama. Loetud minutid tagasi lugesin, kuidas seda noort inimest näiteks 5-aastasena seksuaalselt ära kasutati ja nüüd ta seisab minu ees ja on valmis minuga kohtuma. Ainsa vahega, et mina teadsin selleks hetkeks temast asju, mida suure tõenäosusega ta isegi ei tea. 

Siinkohal on oluline mainida, et tegelikult ei saa ma suurt midagi siia blogisse oma praktika sisulisest poolest kirjutada. Kõik see info on konfidentsiaalne ja teate, konfidentsiaalsus on sotsiaaltöö puhul tõeline A ja O. Sellest räägitakse koolis hommikust õhtuni ja tööl tuleb paksudele dokumentidele alla kirjutades tõotada, et sa hoiad viimse kui pisiasja ainult ja ainult enda teada. Ma ei julge oma märkmikussegi eriti midagi kirja panna, sest jumal hoidku selle eest kui see ära peaks kaduma. Ausõna, ilma liialdamata, konfidentsiaalsusnõuded on siin väga kõrgelt hinnatud ja neist peetakse rangelt kinni. See puudutab muidugi kogu süsteemi, mitte ainult lastekaitset või sotsiaaltööd, st samad nõuded kehtivad igal pool lastega töötades. Näiteks sellist asja ma ei kujuta ette, et keegi teeks Austraalias lastelaagris või lasteaias pilti ja paneks pildi hiljem facebooki üles. Oma endiste eestlastest töökaaslaste või kursaõdede facebooki vaadates näeb seal pidevalt pilte lastega ja lastest. Austraalias olen pidanud allkirjaga kinnitama, et ma ei lisa lapsi sotsiaalmeedias oma sõbralistidesse ja otseloomulikult ei või ma neid pildistada. Samuti küsitakse alati, kas su kontod on ikka piisavalt anonüümsed ja varjatud. Minu arust on need kõik täiesti õigustatud küsimused ja küllap oleks ka Eestis juba aeg nende asjade üle mõtlemiseks.

Aga tagasi mu praktika juurde. Sain endale kolm juhtumit, millega peamiselt tegeleda ja siis  lisaks nö abistan oma juhendajat keerulisemate juhtumitega. Kuna kõik on täiesti uus, siis esialgu lähebki enamus aega, et üldse aru saaks, mida ja kuidas teha. Õnneks on kõik töötajad super abivalmid ja käivad päeva jooksul ikka paar korda küsimas, kas kõik on korras. Pisaraid veel valanud ei ole, kuigi selle kontori seinad olevat neid näinud küll ja veel. Võite isegi ette kujutada, mis kontingendiga on tegemist, kui me räägime laste hooldusõiguste äravõtmisest. Mõned selle piirkonna juhtumid on mulle tuttavad televiisoristki. 

Küll on mõnus, kui juba enne praktika algust on kõik
sinu jaoks korraldatud!

Ausõna, vahepeal on selline tunne, et ma juba töötan seal! Sellepärast mulle
riigiametid meelidivadki - kõik on alati organiseeritud :)



Vahel ma loen neid toimikuid ja mõtlen, et meil oleks vähemalt kolm korda vähem tööd kui maailmas ei oleks narkootikume. On naisi, kes on oma kohustustega hakkama saanud kuni meelemürkidega tutvumiseni. Nüüd käivad nad näiteks kolm korda nädalas uriiniproovi andmas, et oma püüdlusi tõestada. Väga tihti need proovid ei ole puhtad. Muidugi on lisaks sõltuvusprobleemidele lapsevanematel veel hulganisti teisi probleeme, mis teeb nende juhtumite lahendamise eriti keeruliseks. Mina ei ole veel näinud juhtumit, kus lapse hooldusõigus sõltuks ainust ühest tegurist.

Kuigi praktika on väga väsitav ja esitab igapäevaselt väljakutseid, näen ennast kunagi selles ametis töötamas. Kui mul oli esimene intervjuu tulevase juhendajaga, tahtis ta mind ikka täiesti ära hirmutada. Et selles ametis on väga lihtne läbi põleda, probleeme koju kaasa võtta, emotsionaalselt end juhtumitega kurnata jne jne. Kuna ma teadsin, et töö hakkab olema valdavalt inimestega, kes siiralt usuvad, et lastekaitsetöötajad võtavad nende lapsi lihtsalt suurest õelusest ära, siis ma ei olnud eriti üllatunud kui mind telefonis näiteks täis sõimati. Üks kuri ema, kes on igaveseks oma laste hooldusõigused kaotanud, lihtsalt tahtis minu peale suurest pahameelest karjuda!

Jõudsin just paar päeva tagasi arusaamisele, et praegune eluetapp on siiani minu elu kõige suurem väljakutse. Vahel tunnen, et ei viitsi end enam mitte kellelegi tõestada, aga siis üsna varsti avastan end järjekordsest olukorrast, kus tuleb endast 101% anda. Keegi ei öelnudki, et see kursus peab lihtne olema, aga see on korduvalt sundinud iseennast ületama. Oli hetki, kus kahtlesin, kas üldse hakkama saan.. Täna võin eneselegi üllatuseks öelda, et tulemused on paremad, kui julgesin loota. Kui semester läbi sai, jõudsin korraks enda üle uhkust tunda, kuni algas praktika, mis mõjus nagu uus koorem seljas. Ega ilma meie pere meespoole toetuseta sirge seljaga neist kurnavatest olukordadest välja ei tuleks. Ja ükskord jõuab kätte see päev, mil vaatan sellele ajahetkele tagasi ja mõtlen, et ah, polnudki midagi hullu ju!

You Might Also Like

1 kommentaari

  1. Nii-nii tubli! Palju edu ja jaksu, näen Sind seal juba töötamas! :)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Contact Form